De nyeste utslippsreglene betyr at syklene våre kjører på enda magrere blanding enn før, og de trenger den lille kontrollerte drivstoffberikelsen fra BoosterPlug enda mer - så produsenten ville selvsagt elsket å kunne forbedre de nye syklene også.
Men med de nye utslippsrestriksjonene som håndheves fra 2021, er det et lovkrav at alle sensorer overvåkes, og produsentene er forpliktet til å bygge overvåkingssystemer inn i ECU og sørge for at de blinker en advarsel i dashbordet hvis noen av sensorene viser tegn til å bli tweaked.
Så den triste nyheten er at en BoosterPlugs for "2021 og nyere" motorsykler før eller siden vil blinke en permanent advarsel i dashbordet - så den eneste fornuftige løsningen er å akseptere at vi ikke lenger kan lansere BoosterPlug for de nyeste syklene ;- (
Her er den detaljerte forklaringen:
Alle drivstoffinjeksjonsoptimaliseringsenheter vil bli påvirket av de nye utslippsrestriksjonene, og når det gjelder BoosterPlug, har vi allerede sett sensorovervåkingen gjøres på to forskjellige måter på 2021-sykkelen modeller:
- På sykler med separat lufttemperatursensor for dashborddisplayet er det ganske enkelt for ECU å sammenligne temperaturen for ECUens lufttemperatursensor og dashbordlufttemperatursensor - og hvis det er en konstant stor forskjell (med BoosterPlug installert), vil ECU registrere en feil/justering, og blinke en advarsel i instrumentene.-
På sykler med kun én lufttemperatursensor, vil ECU sammenligne lufttemperatursensorsignalet med olje- eller vanntemperatursensorsignalet når motoren har vært stoppet i mer enn 5-6 timer. (Når motoren er helt avkjølt, må oljetemperaturen og lufttemperaturen være mer eller mindre den samme).
Det er viktig å forstå at denne overvåkingen er et fast krav i de nyeste utslippsforskriftene, og selv om BoosterPlug sannsynligvis kan fåes til å fungere perfekt på de første 2021-syklene, kan det hele enkelt endres med den første programvareoppdateringen på ECU-en. . Så hvis vi lanserte BoosterPlug for noen av syklene som kjører under de nye forskriftene, kan/ville vi havne i en situasjon der BoosterPlug ville få ECU til å rapportere en feil etter at sykkelen har vært til service (som ofte involverer en ECU) programvare oppdatering). Kunden ville åpenbart skylde på BoosterPlug - og vi ville ende opp med en haug med misfornøyde kunder...
Denne overvåkingstingen påvirker ikke bare BoosterPlug. De nye ECU-ene er låst for remapping (ECU-flash), og Power Commanders og de forferdelige O2-eliminatorene vil ha de samme problemene med ankomsten av de nye utslippsforskriftene. Det er ingen vei utenom dette, så vi måtte ta den tøffe avgjørelsen om å slutte å utvikle nye BoosterPlug-er og gjøre det klart at vi ikke støtter sykler nyere enn 2020.Vi kommer aldri til å selge et produkt som vil få ECU-en til å blinke til et stort fett advarsel, så det er den eneste anstendige tingen å gjøre!
Sykler fra "2020 og eldre" er IKKE berørt av dette problemet! Det er ingen lovkrav om at overvåkingen skal innføres på eldre sykler (og de eldre ECU-ene er uansett ikke forberedt på det), og fabrikkene er godt klar over at en veldig stor prosentandel av kundene deres har modifisert syklene sine tidligere.Så selv om det var teknisk mulig å legge til overvåkingsprogramvaren til de eksisterende ECU-ene, kan vi være ganske sikre på at motorsykkelprodusentene ikke vil gjøre det, fordi de tydeligvis vet at dette er som å be om problemer når 60-70 % av alle deres sykler vil rapportere en "Fuel Injection Error" etter en programvareoppdatering!